تازه های سایت

26. بهمن 1396 - 11:34
جاده مواصلاتی یاسوج به سی سخت که یکی از قدیمی ترین جاده های ارتباطی در سرزمین های شمالی و سردسیری استان چهارفصل است بعد از حل شدن مناقشه ها و ورود استاندار به این موضوع، عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد.

به گزارش سفیر دنا،احداث راههاي مواصلاتي اعم از آزادراه ها، بزرگراه ها،راه آهن و... يكي از مهمترين شاخصه هاي توسعه يافتگي در منطقه،استات و حتی یک کشور استان و وجود شبكه حمل و نقل و جاده هاي ايمن و مناسب براي دسترسي و ارتباط با ساير مراكز مهم كشور است.

ساخت راهها و جاده هاي متعدد در سده اخير كه عمدتاً شمال و جنوب كشور را به يكديگر متصل مي كند خود بيانگر اين موضوع است كه هنوز هم كشور ما در شاهراه شرق به غرب عالم قرار داشته و دسترسي ايران به درياهاي آزاد از يك سو و داشتن ساحل گسترده در شمال يكي از مهم ترين امتيازات ايران در حمل و نقل تركيبي در خشكي، دريا و هوا است.

کهگلیلویه وبویراحمد به دليل قرارداشتن در مسير استراتژيك شما به جنوب کشور و از سوي ديگر راه داشتن به درياهاي جنوبی و استانهای ماند بوشهر و خوزستان یکی از استانهایی است که به عنوان یک شاه راه ارتباطی در بین استانهای جنوب غربی کشور  از آن یاد می شود.

این استان به دلیل داشتن چند جاده مهم از جمله یاسوج به شیراز، بابامیدان به گچساران، سمیریم به یاسوج و حتی پاتاوه به دهدشت، از جمله استانهایی محسوب می شود که توسعه جاده ای آن در دیگر مناطقش بیش از گذشته احساس شده است.

حتی بار سنگنین ترافیک و داشتن راههایی که به آن کریدر شمال به جنوب می گویند از جمله جاده پاتاوه به دهدشت و حتی بابامیداتن به گچساران باعث شده که امروز مزیت توسعه ریلی و حتی جاده ای استان چهار فصل ملموس تر از گذشته باشد.

شهرهای سردسیری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در یک پهنه مهم جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی، امروز آن لازمه مهم شاخص های توسعه راه و جاده را ندارند و به دلیل بد عبور بودن و وضعیت خاص  کوهستانی، هرساله شاهد تصادفات زیادی در جاده های اصلی این مناطق از شهرستان بویراحمد تا شهرستان دنا بوده که همگی خود مانعی برای توسعه است.

شهر سی سخت یا همان شهر برف وآفتاب و افسانه های فردوسی به دلیل قرار گرفتن در پهنای چند هزار متری از دریا وقرار گرفتن در پهنای دنای استوار به دلیل نداشتن راه مناسب ریلی، زمینی و حتی هوایی نتوانسته است آنچنان که باید و شاید توسعه ظرفیت هایش را به رخ دیگران بکشد.

جاده یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی ترین جاده در مناطق سردسیری استان که از وسط بلوطهای کهنسال با داشتن پیچ های خطرناک و مرگ آفرین عبور می کند یکی از جاده های پر تصادف  استان به حساب می آید که به قول برخی مرگ را برای انسان تداعی می کنند.

این جاده ارتباطی با داشتن بیشترین پیچ های تند و متعدد یکی از جاده صعب العبور کشو بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت های از این جاده  ارتباطی، برخی از نقاط کور آن ساماندهی شده و جانی دوباره به خود گرفته است.

هرچند که در ورودی شهر سی سخت هنوز آثار این پیچ های خطرناک بر همه عیان است و وجود چندین تصادف در این منطقه و کشته شدن هموطنانمان را شاهد بوده ایم اما همچنان مسئولان برای برون رفت از این موضوع به دنبال راهکارهای مناسب هستند.

حل مناقشه دو نهاد با دستور استاندار

این جاده که چند سالی است که به دلیل مناقشه بین منابع طبیعی و راه و شهرسازی به دلیل قطع غیر اصولی و بی رویه بلوطهای کهنسال نیمه کاره رها شده به دستور استاندار دولت دوازدهم از سر گرفته خواهد شد.

هرچند که برای بازگشایی و ساماندهی این جاده بلوطهای زیادی به دلیل قرار کرفتن در حریم این جاده مواصلاتی بر زمین زده خواهند شد، اما توسعه ظرفیت های دنا نیازمند قربانی شدن این بلوط ها هستند.

باز هم بلوطها قربانی می شوند

بلوطهایی که با ایل و نیاکان ما الهام گرفتند و هر یک از آنها خاطرات زیادی از دوران کهن این سرزمین را در سینه دارند ،اما باید برای توسعه دنا امروز خود را فدا کنند

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در خصوص مشکلات و معارضات جاده یاسوج-سی‌سخت در جمع مردم سی سخت مرکز شهرستان دنا گفت: شنیده ایم میان راه و شهرسازی و منابع طبیعی اختلاف ایجاد شده است.

احمدی با ابراز نگرانی از راکت ماندن این پروژه حتی در پهنای دنا گفت: ماشین‌آلات راه و شهرسازی در محل پروژه جاده یاسوج-سی‌سخت مستقر هستند اما منابع طبیعی از ادامه کار جلوگیری کرده اند.

مردم نباید متضرر شوند

 وی با بیان اینکه منابع  طبیعی و راه و شهرسازی ملکف به حل مناقشه خود هستندف بیان کرد: یکی از مشکلات امروزی در سطح استان نبود جاده مناسب است که مسئولان بایددر راستای این موضوع با هم دیگر کنار بیایند.

استاندار خواهان تسریع در عملیات جاده سازی این 1روژه شد و گفت: هر چه زودتر این دونهاد در راستای پیشبرد عملیات عمرانی و حل مشکلات خود اقدام کنند تا مردم در این زمینه متضرر نشوند.

احمدی با بیان اینکه با پیگیرهای صورت گرفته عملیات اجرا و به سرانجام رسیدن این پروژه در دستور کار مسئولان و حتی وزارت قرار گرفته است، افزود:سی سخت به عنوان نگین استان امروز نیازمند توسعه است و یکی از راههای این توسعه سافتگی ایجاد راهای مناسب است.

وی با تأکید براینکه امروز نیازمند توسعه شهر سی سخت با وحدت و همکاری همه گروهها و حزب ها هستیم، بیان کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم باید کاری بکنیم که در اینده شرمسار مردم این خطه نباشیم.

استاندار به احداث پل بزرگ شهید نجفی در ورودی شهر سی سخت اشاره کرد و گفت: در احداث این پل باید هرچه زودتر اقداماتی صورت گیرد و در طراحی آن باید نمادی از شهر سی سخت نیز گنجانده شود تا خودش منابع درآمد و نمادی از این خطه باشد.

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا نیز به تکمیل و احداث چهار خطه یاسوج به سی سخت اشاره کرد و گفت: امروز با توجه به اهمیت این جاده و روند رو به رشد و رایزینی های صورت گرفته با وزارت راه جاده یاسوج به سی سخت کد ملی گرفته است.

زارعی با اشاره به اینکه پروژه هایی که کد ملی می گیرند عملیات اجرا آنها به سرعت انجام خواهد گرفت، بیان کرد: رایزینی های صورت گرفته برای احداث پل شهید نجفی صورت گرفته و در آینده نزدیک با مناقصه این پروژه شاهد شکوفایی و بیشتر شناخته شدن سرزمین دنا خواهیم بود.

فرماندار شهرستان دنا نیز به تکمیل جاده مواصلاتی یاسوج به سی سخت و حتی احداث پل شهید نجفی در ورودی این شهر اشاره کرد و گفت: امروز سخن ما در مورد کلنگ زنی شدن این جاده در زمان هیچ شخص و گروهی نیست، بلکه سخن ما تکمیل این جاده و این پل است.

عباس بهشتی رو با بیان اینکه امروز توسعه زیرساختهای شهر سی سخت با احداث و تکمیل این جاده و حتی ساخت این پل میسر خواهد شد، تصریح کرد: امروز ما لقب گردشگری را به شهر سی سخت داده ایم  ولی عملاً می بینیم که این شهر از بیشتر زیرساختها محروم است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی پل شهید نجفی را با گفتگوی سازنده با استاندار،نماینده مردم در مجلس و مسئولان اجرایی به جلو برده ایم و منتظر اجرای آن و مشخص شدن پیمانکار طرح هستیم، بیان کرد: یکی از مهمترین عملیات ها برای توسعه شهر سی سخت احداث همین پل و ایمن سازی جاده مواصلاتی سی سخت بوده که باید همت زیادی برای آن انجام دهیم.

لازم به ذکر است،پروژه چهارخطه سی سخت-یاسوج که عمری به قدمت 10 سال دارد طی سالیان اخیر با حرکت لاک پشتی در اتمام این پروژه مواجه بوده، پروژه ای که قرار بود نفسی از دنا باز کند و پرتردد ترین جاده مواصلاتی مرکز شهرستان دنا را چهارخطه کند.

انتهای پیام/ر

 

 

قوانین ارسال نظر:

سفیردنا نظرات بی ارتباط با خبر و نظراتی که حاوی توهین یا افترا است را منتشر نمی‌کند.

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

نظرات کاربران

صبح زاگرس