تازه های سایت

پربازدیدها

19. اسفند 1396 - 11:37
ستوان یکم پاسدار رضا هارونی از تکاوران سپاه پاسداران و از اولین کسانی که جعبه سیاه هواپیمای (ای،تی،آر) را رویت کرداز ناگفته های مکان سقوط و عملیات امداد می گوید.

به گزارش سفیر دنا؛29بهمن ماه 1396روزی غم انگیز و روزی به نام یکشنه سیاه، روزی که هواپیمایی ای تی آر 3704 آسمان به قله های پیر و زجر کشیده دنا اصابت و روزی غم انگیز را در تاریخ استان کهگیلویه وبویراحمد رقم زد.

آری یکشنبه سیاه در دنا، بعد از بیست روز از سقوط و سانحه هوایی پرواز آسمان در قله های دنا و جانباختن 66 تن از همنوعان عزیزمان در این سانحه هوایی امروز تشیع پیکر چند تن از این عزیزان در جاجای کشور ایران اسلامی بود.

بعد از پیش آمدن این حادثه تمامی نیروهای امدادی برای امداد رسانی به این سانحه از چندین استان بسیج شدند که در این زمینه نیز نیروهای تکاور سپاه و ارتش نیز حضور داشتند.

هرچند که 22روز از این حادثه می گذرد، اما همچنان به دلیل بد مسیر بودن منطقه سقوط هواپیما هنوز پیکرهای مطهر برخی از این مسافران سفر کرده به خانواده هایشان تحویل داده نشده است.

در زیر مصاحبه ای را با ستوان یکم پاسدار رضا هارونی از تکاوران ویژه سپاه پاسداران را داشته ایم و با وی از کم و کیف عملیات امداد،پیدا شدن جعبعه سیاه و حتی منطقه سقوط هواپیما داشته جویا شده ایم.

سفیردنا: آقای هارونی شما دقیقاً در چه روزی به  منطقه سقوط هوایما اعزام شدید؟

جوواب: اول از همه این سانحه دردناک و جانسوز را به همه همنوعان و به خصوص خانواده جانباختگان این سانحه هوایی تسلیت عرض می کنم.

در چهاردهمین روز  از وقوع این سانحه هوایی و به دلیل جو حاکم بارشی بر روی منطقه به همراه یازده نفر از کوهنوردان تخصصی از استانهای اصفهان که از طرف وزارت کشور به منطقه اعزام شده بودند و یکی از کوهنوردان بومی(علی قربان صیادی) توسط بالگرد در دو کیلومتری محل سقوط این سانحه هوایی هواپیما هلی بورن شدیم  و بعد از دوساعت به لاشه هواپیما رسیدیم.

در همان اویل صبح و به محض رسیدن به منطقه سقوط کار خودمان را از همان اویل شروع کردیم و در نزدیکی لاشه هواپیما که هشت نفر بودیم به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدیم و مابقی دوستان نیز مشغول به بر پاکردن کم شدند.

سفیردنا: ازپیدا کردن اسلحه محافظ هواپیما و جعبعه سیاه برایمان بگویید؟

در موقع تجسس در همان اوایل بنده به شخصه اسلحه محافظ هواپیما را رویت کردیم  و این سلاح به همراه فشنگها بودند و با توجه به اینکه حقیر مسئول محافظت از وسایل و امیال هواپیما بودم آنها را ثبت وضبط کردم ، همچنین در همین مکان که اسلحه محافظ پرواز رویت شد تعدادی از پیکرهای همنوعانمان را نیز پیدا کردیم.

درساعت یازده قبل از ظهر و در قسمت بالایی هواپیما در هنگام جستجو با یک جسم نارنجی رنگ  مواجه شدیم که به همراه یکی از دوستان متخصص(آقای احمدپور ) جعبه سیاه را پیدا کردیم و آن را به مسئولان اطلاع دادیم که جعبه سیاه پیدا شده است.

سفیردنا: بعد از پیدا شدن جعبه سیاه، عملیات تا کی ادامه داد؟

عملیات بعد از پیدا شدن جعبه سیاه تا حول و هوش ساعت 14 ادامه داشت اما به دلیل باد و بوران شدید در منطقه و ارتفاع بالای 4هزار متر عملیات متوقف شد، اما برخی این عملیات را به موضوعی دیگر ربط دادند که اینگونه نبود.

بعد از اینکه عملیات متوقف شد، عملیات انتقال پیکرهای یافت شده را به صورت گروهی تا منطقه کمپ ادامه دادیم و با عملیات انتقال از سوی بالگرد ،پیکرهای عزیز مسافران به شهر سی سخت انتقال داده شد.

سفیردنا: حرف و حدیث های در مورد تحویل ندادن جعبه سیاه از سوی گروه اعزامی از ستاد بحران بود، لطفاً بیشتر برایمان توضحیح دهید؟

مبحث جعبه سیاه یک بحث داشت و این موضوع هم برگرفته از برخی ناهماهنگی ها بود که بین برخی صورت گرفته بود. گروه اعزامی از سوی ستاد بحران نمی خواستند این جعبه سیاه به مسئولین شهرستانی تحویل داده شود و نظر آنها این بود که باید مدیر آنها که در شهر سی سخت حضور داشته باید اجازه این موضوع را بدهد، که این مسئله اصلاً قابل هضم نبود.

در همین زمینه بگو مگوهای بین ما رد و بدل شد و ما به آنها گوشزد کردیم که تحویل جعبه سیاه بر اساس دستور داداستانی و فرماندار است و باید به آنها تحویل داده شود، اما این عزیزان از این کار امتناع می کردند و این موضوع باعث شد که در همان روز پیدا شدن جعبه سیاه ، این محوله به پایین دست انتقال داده نشود.

در همین زمینه تا صبح روز بعد از پیدا شدن جعبه سیاه، به همراه یکی دیگر از کوهنوردان بومی از جعبه سیاه و سلاح محافظ این پرواز هوایی به شخصه محافظت کردیم و در فردای آن روز با حضور نیروهای هلال احمر وبرخی از تکاوران ارتش و ملحق شدن این عزیزان به تیم های امدادی عملیات انتقال جعبه سیاه به پایین دست صورت گرفت.

سفیردنا: آقای هارونی شما چند روز در منطقه حادثه حضور داشتید؟

در مورد امداد رسانی باید بگوییم دو روز در  مکان سقوط هواپیما شب مانی داشتیم  و در این دو روز توانستیم با یک کار تیمی تعداد زیادی از پیکرهای این عزیزان را پیدا کنیم.

اما وضعیت جوی منطقه سقوط هواپیما و بارش برف در برخی از مناطقی که برخی از لاشه های هواپیما به آنجا سقوط کرده بود عملیات را برای دیگر گروههای امدادی سخت و سخت کرده بود.

حتی هوای سرد بالای چهار هزار متر منطقه باعث شده که عملیات جستجوی پیکرهای جانباختگان این سانحه هوایی فقط تا ساعت 3 بعد از ظهر طول بکشد.

سفیردنا: برخی در فضای مجازی برای خودشان اظهار نظرهایی داشتند که برخی از مسافران در هنگام سقوط زنده بودند، آیا شما به شخصه چنین چیزی را تأیید می کنید؟

این موضوع  که می گویند برخی از مسافران بعد از این سانحه هوایی و اصابت هواپیما به صخره زنده بودند و حتی برخی از انها راه رفته اند، یک حرف نادرست است.

کسانی که این سخن ها و اظهار نظرها را می کنند باید به شخصه در مکان حادثه حضور یابند تا اوج این فاجعه را ببیند و فعل هنگام برای خود نظر ندهند و نمک بر زخم جانباختگان نپاشند.

آنچیزی که ما در این منطقه فقط مشاهده می کردیم یک صحنه دلخراش بود که از گفتش معذوریم و حتی موقعی که با برخی از پیکرها روبه رو می شدیم بسیار اسفناک بود.پس این اظهار نظرها که برخی می کنند همگی از محالات است.

سفیردنا: برخی بر این باروند که عملیات امداد به کندی پیش می رود، آیا این موضوع را قبول دارید؟

باید این نکته را مد نظر داشت که ما به دنبال توحیج نیستیم، اگر نگاه مختصری به قله های دنا و موقعیت سوق الجیشی آن داشته باشیم خواهیم دید که این مناطق کوهستانی به غیر از پر خطر بودن دارای موقعیت خاص آب و هوایی هستند. شما نگاه کنیدمنطقه سقوط هواپیما به غیر از بهمن گیر بودن و حتی سخت گذر بودن یک دهلیز است که سرعت هواپیما و صخره ای بودن این منطقه باعث شده که هواپیما با سرعت به این منطقه اصابت کند .

حتی مکانی که ما پیکرها را پیدا کردیم میزان برف کمتری نسبت به مکان دیگری که برخی از لاشه های هواپیما در آنجا سقوط کرده است دارد، و حتی برخی از قسمت های هواپیما در مکانی سقوط کرده که یک دهلیز است و عمق برف در آن بیشتر است، پس شما فکرش را بکنید در چنین مکانی چگونه می شود به سرعت عملیات امداد را پیش برد.

از طرفی دیگر خطرات کوهستان و بهمن یکی دیگر از موضوعاتی است که امداد گران را تهدید می کند و هر موقع ممکن است که بهمن ریزش کند و باعث به خطر افتادن جان امداد گران شود.

سفیر دنا: برخی می گویند که امکان اتش گرفتن هواپیما وجود داشته است، آیا شما چنین چیزی را مشاهده کردید؟

آنچیزی که ما دیدیم این بوده که هواپیما آتش نگرفته است و هواپیما بعد از برخورد به صخره تکه تکه شده وبراثر سرعت و شدت  رخورد هواپیما به تکه های جداگانه تقشیم شده اند.

حتی قسمتی از بال چپ و قسمتی از بدنه هواپیما در دهلیزی که شیب تندی داشت سقوط کرده است.

در این زمینه نباید مردم به شایعات و برخی سخن ها در فضای مجازی توجه کنند،اینکه که می گویند برخی از پیکرها سالم است را نباید باور کنیم،این حادثه بسیار فجیح و اسفناک بود.

نباید هرکسی در فضای مجازی اظهار نظری را برای خود بیان کند، اینگونه اظهار نظرها فقط باعث دلنگرانی بیشتر مردم و خانواده این جانباختگان خواهد شد.

 این پایگاه خبری از وقتی که حضرتعالی در اختیارش گذاشتید تقدیر و تشکر می کند.

انتهای پیام/ر

قوانین ارسال نظر:

سفیردنا نظرات بی ارتباط با خبر و نظراتی که حاوی توهین یا افترا است را منتشر نمی‌کند.

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه‌ها

باسلام.. سرهنگ خدا نگهدارت باشد همیشه انشاالله
افرادشجاعی همچون اقای هارونی افتخاری هست برای استان ما انشاالله ک در همه عملیات دلسوزانه موفق باشن
صبح زاگرس