تازه های سایت

پربازدیدها

7. آبان 1397 - 15:04
تنهای پل ارتباطی شهر سی سخت موسوم به "پل کُلو" از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و مترصد بروز حادثه ای تلخ و جبران ناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیردنا؛ جاده یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی ترین جاده در مناطق سردسیری استان با داشتن پیچ های خطرناک و مرگ آفرین یکی از جاده های پر تصادف استان به حساب می آید که به قول برخی از افراد مرگ را برای انسان تداعی می کنند.

 

 

این جاده ارتباطی با دارا بودن بیشترین پیچ های تند و متعدد یکی از جاده صعب العبور کشور بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت های از این جاده ارتباطی برخی از نقاط کور آن برطرف شده و جانی دوباره به خود گرفته است.

 

پلی که دیگر طاقت ایستادن ندارد

یکی از راهکارهای مسئولان شهرستان دنا وحتی استان برای از بین بردن این نقاط خطر آفرین احداث و اجرای پل های استاندارد در ورودی شهر سی سخت و ایجاد جاده دوبانده در ورودی این شهر بوده که برخی از کارهای اجرایی این پروژه ها تا حدودی به سرانجام رسیده و شاید در آینده نزدیک بتوان نویدی روشن را برای توسعه این شهر رقم زد.

 

 

چندین سال پیش در ورودی شهر سی سخت، و بر روی رودی که از آب شدن برف های قله های سر به فلک کشیده زاگرس با الحاق چند چشمه آبسردوو  چشمه میشی تشکیل شده، پلی موسوم به "پل کُلو"، بنا نهاده شد که این روز این پل دیگر طاقت ایستادن ندارد و باید گفت شاید این موضوع یک خطر جدی برای دنا نشینان باشد.

 

 

هرچند اخیرا مسوولان مربوطه اقدام به افزایش امنیت و تغییر حفاظ های فرسوده و قدیمی این پل کرده اند که آن هم به صورت نیمه کاره رها شده است،  ولی عمر بالای این پل و عرض بسیار کم آن باعث شده است که به یک نقطه خطرآفرین در محور یاسوج به سی سخت تبدیل شود.

 

 

 

سی سخت شهری که عمری سی و اندی ساله در شهر شدن دارد و حتی یکجا نشینی در آن به سالیان دراز بر می گردد، امروز از جاده مناسبت برای خود بی بهره است، هرچند احداث جاده کمربندی کریک به سی سخت تا حدودی پیش رفته، اما اصلی ترین جاده دسترسی به سی سخت، همان جاده ای قدیمی است که هنوز در پیچ و خم اعتبار گیر افتاده و امروز به عنوان پر خطر ترین جاده استان از ان یاد می شود.

 

 

یکی از دلایل خطرآفرین بودن این محور ارتباطی، وجود پلی است که به قول برخی از کارشناسان توان ایستادن آن به صفر رسیده و هر لحظه ممکن است با سست شدن پایه های آن خطر بزرگی اهالی و حتی مسافران را تهدید کند.

 

 

آنچه که امروز بیش از گذشته مردم این دیار را نگران کرده است، عملیاتی نشدن پل ورودی به شهر سی سخت یا همان پل شهید نجفی بوده که از حد فاصل دشت بازار تا ورودی شهر سی سخت ادامه دارد و با اجرایی شدن آن بسیاری از پیچ های خطرناک این مسیر حذف می شود.

 

 

این پل که قریب 8سال پیش کلنگ اجرایی آن به همراه تعریض و دوبانده کردن جاده مواصلاتی سی سخت به یاسوج به زمین زده شد، در طول این سالها هنوز نیمه کار که هیچ،بلکه بلاتکلیف رها شده و مردم این شهر در نشست های خود با مسئولان خواهان اجرا شدن آن هستند.

 

 

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دنا در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به آخرین وضعیت دوبانده کردن و تعریض جاده سی سخت به یاسوج و احداث "پل بزرگ" شهید نجفی اشاره کرد وگفت:جاده سی سخت به یاسوج به دلیل داشتن پیچ های متعدد یکی از صعب العبور ترین جاده های استانی بوده که با ایجاد دوبابنده و رفع پیچ های خطرناک به دنبال ساماندهی این موانع هستیم.

 

 

مرادیان به وجود پیچ های خطرناک تقاطع بیاره به یاسوج –سی سخت در این مسیر نیز اشاره کرد و افزد: وجود این پیچ و تقاطع در ورودی شهر سی سخت به صورت مقطعی و برای عبور و مرور مردم بوده و در اینده نزدیک با احداث پل بزرگ ورودی شهر سی سخت این پیچ و تقاطع حذف خواهد شد.

 

 

وی تصریح کرد:پل بزرگ ورودی شهر از کفه دشت بازار سی سخت  آغاز و در قسمت ابتدایی طرح دوبانده جاده ورودی شهر برف و آفتاب امتداد خواهد داشت.

 

 

آغاز پل ورودی شهر سی سخت در انتظار تصویب کارگروه وزارت

مرادیان به آخرین وضعیت اجرای پل ورودی شهر سی سخت نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر کار مطالعاتی این پل به اتمام رسیده و نماینده محترم شهرستانهای دنا و بویراحمد در مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی استان به جد به دنبال تأمین اعتبار این پروژه هستند که تمامی مراحل آن نیز طی شده است.

 

 

رئیس اداره راه و شهرسازی دنا ابراز کرد: برآورد هزینه این پل که در سه شاخصه مورد بررسی و مطالعات قرار گرفته بین 380میلیارد ریال تا 480میلیارد ریال بود که با احداث آن می توان آینده ای درخشان را برای شهر سی سخت که از موقعیت و ظرفیت مناسبی در امر توسعه گردشگری برخوردار  است را  داشته باشیم.

 

 

مرادیان با اشاره به این موضوع که در حال حاضر تمامی انعقادات برای اجرای این پل انجام شده و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، تصریح کرد: آنچیزی که برای ما مهم بوده همیاری مردم برای اجرای این پل است و نباید سنگ اندازیهای در اجرای این پل صورت گیرد.

 

 

مدیر کل راه وشهر سازی استان نیز گفت:300 پروژه شامل راهسازی، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی، احداث راه روستایی، احداث ساختمان‌های اداری، احداث بیمارستان، بهسازی بافت فرسوده محلات، آسفالت معابر، پروژه‌های شهرسازی و مطالعات شهری، احداث پل‌ها و ساختمان‌های فنی در این استان فعال است.

انتهای پیام/د

قوانین ارسال نظر:

سفیردنا نظرات بی ارتباط با خبر و نظراتی که حاوی توهین یا افترا است را منتشر نمی‌کند.

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

نظرات کاربران

صبح زاگرس