تازه های سایت

پربازدیدها

9. آبان 1397 - 15:27
اتمام پروژه ملی بیست وچهار ساله کهگیلویه وبویراحمد در حاله ای از ابهام/محور پاتاوه به دهدشت در خواب زمستانی!
نویسنده: 
اتمام پروژه ملی بیست وچهار ساله کهگیلویه وبویراحمد در حاله ای ابهام
پروژه ملی محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اجرا در استان و حتی در کشور است که حدود بیست و چهار سال از عمر احداث آن می گذرد اما هنوز خبری از افتتاح و یا بهره بردار آن نیست.

به گزارش پایگله خبری تحلیلی سفیردنا؛ استان کهگیلویه وبویراحمد غنی از سرمایه و فقیر از توسعه است، استانی که بیش از یک سوم نفت کشور را تولید می کند و بهترین جاذبه های تفریحی طبیعی از قبیل جنگل، کوه و رودخانه و مکان های توریستی و گردشگری را در جنوب غربی کشور پهناور ایران و رشته کوه های زاگرس را به خود اختصاص داده است.

 

 

پروژه ملی محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اجرا در استان و حتی در کشور است که حدود بیست سال از عمر احداث این جاده پیر در کهگیلویه وبویراحمد و شهرستان دنا می گذرد اما هنوز خبری از افتتاح و یا به بهره برداری رسیدن آن نیست.

 

 

قریب 24سال از این پروژه پیر در استان کهگیلویه وبویراحمد می گذرد و هرسال زمان افتتاح و به بهره برداری رسیدن از این پروژه ملی از این سال به آن سال کشیده می شود.

 

 

پروژه ملی که یکی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به  استان در سال ۷۳ بوده  بیست و چهار سال از عمر کلنگ زنی آن در استان می گذرد وشاید یکی از مهترین دلایل کُندی این پروژه موقعیت توپوگرافی و تعطیلی کامل آن در زمان دولت هشتم  بوده که در زمان دولت نهم و دهم شتاب خوبی گرفت ولی به یکباره در حالت نیمه راکد رها شده است.

 

 

 

این محور یکی از محورهای مهم ارتباطی که به عنوان مسیر جدیدی به مبادی جنوب غرب و غرب کشور است و می‌تواند بنادر جنوبی کشور را به مرکز کشور متصل کند، همچنین این محور بخشی از کریدور شمال به جنوب است که در قسمت مرکزی کشور واقع شده و از اصفهان به سمت شهرضا، از شهرضا به سه راهی پاتاوه به سمت دهدشت و بهبهان و به بندرامام طراحی شده است

 

 

 

طبق گفته مسوولان این محور به طول 127 کیلومتر است و در حدفاصل سه راهی پاتاوه تا دهدشت قرار دارد که از این میزان حدود 90 کیلومتر زیر ترافیک رفته است و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است , حدود 40 کیلومتر از این محور باقی مانده که باتوجه به کوهستانی بودن منطقه و تعدد تونل وابنیه آن اتمام این محدوده نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار است. 

 

 

گفتنی است 7 دهنه تونل در این محدوده بکار برده می شود و طول هر یک از تونل‌های در دست احداث حدود 5 کیلومتر است که در گذشته 5 تونل در قطعه 1و 2 این محور هر کدام به طول 2. 5 کیلومتر در اردیبهشت ماه 96 به بهره برداری رسید.

 

 

 

این پروژه در قالب ۴ قطعه در دست ساخت است که قطعه شمار یک جاده"پاتاوه-دهدشت" به طول ۲۶ کیلومتر به سمت یاسوج و قطعه ۴ به طول ۱۹ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و قطعه ۲ به طول ۲۸ کیلومتر به عنوان یک قطعه کلیدی جهت دسترسی به قطعه سوم  هنور نیمه کاره است.

 

 

حسن نوروزی مدیر برنامه وبودجه استان کهگیلویه وبویراحمد به تدبیر جدید مسئولان برای توسعه پروژه های عمرانی رها شده دولت در سال جدید اشاره کرد و گفت: بیش از یکهزار و ۷۰۰ پروژه نیمه تمام با اعتبار مورد نیاز بیش از دو هزار میلیارد تومان وجود دارد که به هیچ وجه دولت توان اجرایی کردن انها را با شرایط اعتباری و منابع مالی محدود ندارد.

 

 

وی تصریح کرد:واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی و پیمانکاران با توان مالی بالا از راهبردها و اولویت های مهم اقتصادی دولت در  این استان خواهد بود.

 

 

رئیس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: بدون شک استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در شرایط کنونی مهمترین راهکار برای شتاب بخشی در روند اجرایی و تکمیل این طرح ها است.

 

 

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس با اشاره به اینکه در صورت تامین به اتمام می‌رسد، گفت: محور پاتاوه به دهدشت تنها پروژه‌ای‌ است که می‌تواند شهرستان کهگیلویه را از بن بست خارج کند.

 

 

 

عدل هاشمی با اشاره به طولانی شدن اجرای این پروژه یادآور شد: پروژه جاده پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین و پیرترین پروژه های عمرانی در این استان است که پس از ۲3 سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 

 

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده  تصریح کرد: محرومیت در شهرستانهای کهگیلویه بزرگ بسیار بالا است و این شهرستانها باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام/

قوانین ارسال نظر:

سفیردنا نظرات بی ارتباط با خبر و نظراتی که حاوی توهین یا افترا است را منتشر نمی‌کند.

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

نظرات کاربران

صبح زاگرس