تازه های سایت

پربازدیدها

23. آبان 1397 - 10:29
وضعیت جاده های استان کهگیلویه وبویراحمد به گونه ای است که با هر بارندگی مستعد ریزش و بروز حادثه بوده و وضعیت بغرنجی برای شهروندان و روستانشینان به وجود می آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیردنا؛ کهگیلویه وبویراحمد، استانی است مستعد، زرخیر ثروتمند و پر از ظرفیت های خدادادی از طبیعت گرفته تا نفت و دیگر موضوعات است، اما غافل از اینکه این استان در همه زیر ساختها لنگ می زند و گویی محرومیتی کهنه و تاریخی دامن آنرا گرفته است.

 

 

برخی از این محرومیت های ناشی از موقعیت توپوگرافی استان،  توجه نکردن به زیرساختها بر محور توسعه، نبود روحیه چانه زنی  مسئولان برای جذب بودجه است که می توان آن را از اصلی ترین موضوعات برای عقب ماندگی این استان معرفی کرده اند.

 

 

این استان در بسیاری از موضوعات عقب افتاده است و قطار توسعه کهگیلویه وبویراحمد بر روی ریل پیشرفت قرار نگرفته است، به گونه ای که وقتی سایر استان ها در حال احداث بزرگ راه و خطوط راه آهن درون و برون شهری بوده اند، استان کهگیلویه وبویراحمد درمانده از احداث یک بزرگ راه بوده(دهدشت- پاتاوه) که بیش از دو دهه به طول انجامیده است.

 

 

کهگیلوبه وبویراحمد با وجود اینکه نیمی از آن در منطقه کوهستانی قرار دارد و بارش برف و باران فراوان در آن گاها مسیرها را مسدود می کند، از جاده های ایمن با زیر ساخت اصولی برخودار نیست و نزدیک ترین خطور راه آهن با مرکز استان بیش از 200 کیلومتر فاصله دارد که آن هم در شهر شیراز مرکز استان فارس واقع است.

 

 

 

محورهای مواصلاتی بویژه جاده برون شهری یاسوج به سی سخت به دلیل موقعیت توپوگرافی و توجه نکردن به توسعه زیر ساختهای آن به قتلگاه خاموشی تبدیل شده و هر روز خبر از تصادفی در آنان به کوش می رسید، و پس از هر بارش باران ریزش کوههای اطراف این جاده ها، باعث نگرانی وترس رانندگان و رهگذاران شده است.

 

 

جاده یاسوج به کاکان بعد از محور یاسوج به اصفهان و یاسوج به بابامیدان یکی از پر تردد ترین جاده های مرکز استان بوده،  که پس از بارش باران های اخیر، ریزش های پی در پی کوههای اطراف این جاده باعث شده که تردد در این جاده خطرآفرین بوده و کسانی که از این جاده تردد می کنند باید با ترس و دلهره از ریزش سنگ و کوه از آن عبور کنند.

 

 

این محوری که امروز به عنون یکی از مهمترین محورها یاد می شود اما هیچ گونه زیرساختی در آن مهیا نیست و وجود چندین پیچ خطرناک در آن  باعث شده که این جاده در زمزه جاده های خطرناک استان باشد.

 

 

ناگفته نماند محورهای ارتباطی یاسوج به بابامیدان، شیراز و اصفهان از این قاعده مستثنی نبوده و ریزش های پی در پی در این جاده ها بر اثر بارش های زمستان و همچنین نبود استانداردهای لازم در این محورها نیز مزیدی بر این علت شده که امروز جاده های مرکز استان از امنیت کامل برخودار نباشند و رانندگان با ترس  و دلره از این جاده ها عبور می کنند.

 

 

اکنون این سوال در ذهن تداعی می شود که اگر در اثر بروز بلایای طبیعی از جمله زلزله موقعیت قرمز اعلام شود، چگونه مردم باید از این محورهای پر خطر که هر لحظه امکان ریزش و مسدود شدن دارند تردد کنند در اسرع وقت از مکان حادثه خارج شوند.

 

 

مدیران و مسوولان استانی و شهرستانی همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس باید به موضوع امنیت در محورهای مواصلاتی استان توجه بیشتری کرده و کیفیت را فدای کمیت کنند.

 

انتهای پیام/د

قوانین ارسال نظر:

سفیردنا نظرات بی ارتباط با خبر و نظراتی که حاوی توهین یا افترا است را منتشر نمی‌کند.

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

نظرات کاربران

صبح زاگرس