تازه های سایت

26. دى 1396 - 13:10
روابط عمومی به عنوان قلب تپنده یک سازمان رسالت های زیادی را بر عهده دارد ،اما آنچیزی که امروز در شهرستان دنا به وفور دیده می شود این است که بیشتر ادارات این شهرستان از نعمت داشتن روابط عمومی بی بهره اند.

به گزارش سفیر دنا؛روابط عمومی های به عنوان قلب تپنده یک سازمان در ادارات نقش موثری در انعکاس فعالیت ها و ارتباط بین ارباب رجوع و مدیران دارند، با این وجود مشاهده می شود که در اکثر ادارت شهرستان دنا روابط عمومی ها فقط یک اسم را یدک می کشند.

دفاتر و واحدهای روابط عمومی در قبل از انقلاب برابر ماده سه آیین نامه واحدهای اطلاعات و انتشارات وزارتخانه ‌ها و مؤسسات دولتی (مصوب اسفند ۱۳۵۴) در سازمان ها تشکیل شد.

برای اولین بار در مرداد ماه ۱۳۳۲ توسط دکتر حمید نطقی در نمودار سازمانی شرکت سهامی تصفیه نفت ایران، اداره‌ ا‌ی تأسیس شد که آن را روابط عمومی نامیدند و از سال ۱۳۴۰به بعد به اقتباس از این شرکت وزارتخانه‌ ها و مؤسسات بزرگ دیگر به تدریج واحدهایی به نام های انتشارات، مطبوعات، تبلیغات و اطلاعات پرداختند که بعدا همگی به روابط عمومی تغییر نام یافت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی دفاتر روابط عمومی با عنوان روابط عمومی و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد و اغلب مسئولان مملکتی بارها از تلاش های مؤثر روابط عمومی و سیستم اطلاع ‌رسانی در سازمان ها سخن به میان آوردند و بر کار روابط عمومی ‌ها در فعالیت های تبلیغاتی تأکید کردند.

اما امروزه ضعف در اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت های ادارات و سازمان های دولتی به همشهریان را می توان با یک جستجوی ساده اینترتی در میان سایت های ادارات و یا پرتال های استانی و حتی شهرستانی ملاحظه نمود .

در همین زمینه اکثر ادارات و سازمان های شهرستان دنا بنا بر نظر مردم و حتی کارشناسان یا فاقد سایت اینترنتی و یا در صورت وجود بصورت غیر فعال به حال خود رها شده و کارمندان روابط عمومی از وقت کاری خود دقایقی کوتاه را نیز صرف بروز رسانی آن نمی کنند.

کاستی در ارائه گزارش عملکرد بصورت چند ماه یک بار و خفقان رسانه ای در میان ادرات و سازمان های شهرستان که یا روابط عمومی ندارند و یا اینکه  از نیروی کاری خود در جهات دیگر به کار گیری می نمایند باعث شده این اداره  از انزار پنهان و به همین دلیل روابط عمومی به عنوان عنصر معرف یک دستگاه اجرایی موجبات بی اطلاعی شهروندان و قضاوت کورکورانه از وضعیت و فعالیت های انجام گرفته را در آن سازمان فراهم آورد و کارهای صورت گرفته در این سازمانها از دیده مردم و شهروندان پنهان بماند.

از طرفی دیگر رسانه ها، به عنوان رکن چهارم دموکراسی و چشم بینای مردم و گوش شنوای مسئولان می تواند حرفهای زیادی با همکاری روابط عمومی ها در رساندن جامعه هدف داشته باشند که در این زمینه نباید نفد منصفانه و انتقاد پذیری را از یاد برد.

امروز می طلبد که مسئولان با همکاری فی مابین و بیشتر با رسانه ها از‌انان گریزان نباشند چرا که مشکلات با هدف اصلاح رسانه ای می شوند و نه مچ گیری از ادارات و این مسئله را باید مدّ نظر قرار داد که کار رسانه صرفأ تعریف از مدیران نیست و در برخی موارد نیاز به نقد احساس می شود.

مظهر ارتباطات بیرونی روابط عمومی ها ارتباط با رسانه ها است که از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است؛ به گونه ای که بسیاری از روابط عمومی ها در انجام این وظیفه مهم با چالش مواجهند.

روابط عمومی یکی از کامل ‌ترین و مؤثرترین شیوه‌ های تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط است و فعالیت‌هایی نظیر ، چانه‌ زنی، تبلیغات، جلسات مشورتی، معاملات به مدد عنصر گفتگو تحقق می‌ یابند.

مطمئناً فرماندارمحترم شهرستان  که در راس مدیریت اجرایی ادارت و سازمان های شهرستان قرار دارد، می بایست با اتخاذ تصمیماتی در خصوص تقویت و یا بر طرف نمودن ضعف اطلاع رسانی ادارات اقدام کند و واحد های روابط عمومی مخصوصا ادارت شهرستان را فعال تر و در راستای وظایف تعیین شده بکار گیری نماید.

 

 

قوانین ارسال نظر:

سفیردنا نظرات بی ارتباط با خبر و نظراتی که حاوی توهین یا افترا است را منتشر نمی‌کند.

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

نظرات کاربران

صبح زاگرس