تازه های سایت

21. بهمن 1396 - 13:33
دو راهی کریک، نامی آشنا برای رانندگان در مسیرهای پر تلاطم جاده ای استان کهگیلویه وبویراحمد بوده که به دلیل پیچ تند این جاده هر ساله و هر ماه شاهد تصادفات بیشماری است.

به گزارش سفیر دنا،تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بوده و نخستین علت مرگ در سنین زیر ۴۰ سال است که نه تنها باعث کُشتار انسان‌های سالم در بهترین دوره زندگی می‌شود، بلکه هزینه‌های مالی، روانی و درد و رنج زیادی را به خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند.

کشور ایران و به خصوص استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل موقعیت خاص و توپو گرافی  از این قاعده مستثنی نیست وعلی رغم تلاش‌های انجام شده، آمار مرگ و خسارت‌های ناشی از تصادفات بسیار بالاست.

از عمده دلایل تصادفات بیشمار در جاده های مواصلاتی کهگیلویه وبویراحمد وبخصوص جاده های اصلی این استان از قبیل جاده بابامیدان به یاسوج و سمیرم به یاسوج مرکز استان را می توان به غیر از سرعت های غیر مجاز موقعیت توپو گرافی و وضعیت سوق الجیشی و میدانی آنها دانست.

کهگیلو وبویراحمد دارای 8 شهرستان است که 4 شهرستان آن نوپا بوده و تاکنون آنگونه که باید و شاید شاخصه های جاده های استاندارد و قوانین راهنمایی و رانندگی پیاده نشده و هنوز تا استاندارد های کافی فاصله های زیادی دارد که همین امر باعث شده که مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی افزایش یابد.

این درحالی است که در سال جاری تصادفات زیادی منجر به فوت در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته که نشان می دهد که سرعت های غیر مجاز و عدم توجه به جلو از مهمترین علت های این تصادفات بوده است.

شرایط کوهستانی جاده ها، عرض کم جاده ها،نبود علائم راهنمایی و هشدار دهنده، مناسب نبودن جاده ها در کنار سایر بخش ها موجب شده ه است تا برخی جاده های کهگیلویه و بویراحمد به جاده های مرگ معروف شوند.

یکی  از جاده های پر تصادف در سطح استان را باید جاده یاسوج به سمیرم دانست، جاده ای که امروز از آن به عنوان کُریدر مهم و مرکزی  جنوب غرب کشور با اتصال چندین استان مهم کشور از جمله اصفهان،فارس، خوزستان، بوشهر و حتی خوزستان یاد می شود و بار شدیدی از ترافیک را بر کرده خود حمل می کند.

حتی بازگشایی نشدن جاده مهم و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت باعث شده که این جاده امروز به عنوان دومین جاده پرتردد در استان از آن یاد شود که روزانه بار زیادی از حمل و نقل مواصلاتی کشور را تحمل می کند.

هر چند که در سالهای اخیر برای چهار خطه کردن این جاده تلاشهای بیشماری صورت گرفته اما کمبود و احساس شدن برای از زیرساختها از جمله زیر وگذر و روگذر در دوراهی های روستاهای کنار این جاده باعث شده که روزانه تصادفات زیادی در این جاده صورت گیرد.

ازطرفی دیگر به دلیل موقعیت خاص اقلیمی مناطق کوهستانی  شهرستان دنا بیشتر روستاهای اقماری این شهرستان در کنار جاده های مواصلاتی از قدیم الایام سکنی گرفته اند که همین امر باعث شده که در طولانی مدت شاهد تصادفات بیشماری در این جاده ها باشیم.

بعد از ساماندهی کفه تله گاه که یکی از نقاط حادثه خیز در این جاده مواصلاتی بود امروز دو راهی کریک به یاسوج و حتی دوراهی کریک به سی سخت دو نقطه مهم و حادثه خیز در این جاده مواصلاتی تلقی می شوند که در سالجاری بیشترین آمارتلفات رانندگی حتی منجبر به فوت را به خود اختصاص داده اند.

امروز یکی از محل های حادثه خیز جاده مواصلاتی جاده یاسوج سمیرم  دو راهی روستای کَریَک است که با توجه به اینکه این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شده و یکی از توریست پذیر ترین روستا های کشور بوده و هر ساله گردشگران زیادی عازم این روستا هستند، رفع این مشکل با احداث زیرگذر یا روگذر ضروری است، خصوصا ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻬﻤﺎﻧﺎﻥ ﻏﺮﯾﺒﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﻗﺼﺪ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ روستای کَریَک ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ تا ﺷﺎﻫﺪ ﯾﮏ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﻧﺎﮔﻮﺍﺭ نباشیم.

Image result for ‫روستای کریک‬‎

ﻭﺭﻭﺩﯼ روستای کَریَک  که امروز به عنوان دو راهی مرگ نیز لقب گرفته یک سه راهی خطر ساز ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺤﻞ ﺗﺮﺩﺩ ﻋﺒﻮﺭ ﻭ ﻣﺮﻭﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻫﺎﯼ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﻭ ﺳﺒﮏ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ با پیگیری ها و نامه نگاری های مختلف از سوی مسئولان هنوز هیچ گونه برنامه ای برای این موضوع صورت نگرفته است.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻧِﯿﻞ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎ، ﺍﺻﻼﺡ ﻭ ﺗﻌﺮﯾﺾ ﻣﺤﻮﺭ ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﻭ ﻣﻮﺍﺻﻼﺗﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﻭ ﭘﺮ ﺗﺮﺩﺩ ﺍﺳﺖ، و با توجه به آمار بالای تلفات و حوادث در این مسیر، ضرورت اتخاذ تدبیری برای رفع این معضل حیاتی است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی شهرستان دنا در جمع مسئولان به ساماندهی و تعریض هرچه سریعتر دوراهی کریک اشاره کرد و گفت: جاده مواصلاتی یاسوج به سمرم یکی از جاده های پرتردد استان بوده که به دلیل موقعیت توپوگرافی یکی از جاده های خطرناک استان است.

عزیز فیلی با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات قابل توجهی برای تعریض و چهار خطه کردن این جاده صورت گرفته است،بیان کرد: یکی از نقاطی که باید ساماندهی آن در دستور کار مسئولان اداره راه و شهرسازی استان برای کم تر کردن خطرات آن انجان گیرد، حذف نقاط حادثه خیز و ایجاد زیر گذر و روگذر در مناطقی از جمله دو راهی کریک است.

وی با بیان اینکه این نقطه در حال حاضر یکی از نقاط خطرناک به دلیل تلاقی جاده مواصلاتی روستای کریک با جاده اصلی است، بیان کرد: مسئولان اداره راه و شهرسازی باید تمهیداتی در نظر بگیرند تا این نقطه که به مکانی خطرناک در استان لقب گرفته و باعث نگرانی مردم است مرتفع شود.

در ادامه علمیرانی مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه وبویراحمد با تأکید براینکه در بحث جاده سازی و ایجاد جاده ای ایمن از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد ،گفت: در حال حاضر بیشتر نقاط حادثه خیز این جاده مواصلاتی در حال مرتفع شدن است.

وی بابیان اینکه در آینده نزیک 5کیلومتر جاده چهار خطه از کفه تله گاه تا دوراهی تلخدان را افتتاح خواهیم کرد،بیان داشت: در صدد هستیم تا نقطه حادثه خیز دو راهی کریک را با ایجاد راهکارهای جدید و حتی احداث زیر گذر که وابسته به نظر مشاور طرح و نقشه های میدانی است،اجرا کنیم.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻻﯼ ﺗﺮﺩﺩ ﻫﺎ ﺩﺭ جاده یاسوج - ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ و همچنین نقاط حادثه خیز فراوان در طول مسیر، ﺑﻬﺒﻮﺩ این ﺟﺎﺩﻩ ﻭ ﺭﻓﻊ نقاط ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺧﯿﺰ ﺩﺭ این مسیر ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ.

لازم به ذکر است جاده مواصلاتی یاسوج به سمیرم که در سال 73  و در زمان تصدی نژاد صفوی مدیر کل اسبق راه و ترابری استان برای دسترسی آسان سرزمین چهار فصل با مرکز کشور احداث شد امروز دومین جاده پرتردد استان محسوب می شود و به دلیل موقعیت توپوگرافی پیچ های خطرناکی دارد و یکی از دلایل تصافات در این جاده تخطی از سرعت مطمئه و حتی همین پیچ های تند است.

انتهای پیام/ر

قوانین ارسال نظر:

سفیردنا نظرات بی ارتباط با خبر و نظراتی که حاوی توهین یا افترا است را منتشر نمی‌کند.

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

نظرات کاربران

صبح زاگرس
دوره آموزش مجازی شهید آوینی