تازه های سایت

پربازدیدها

18. شهريور 1397 - 11:48
علیمردانی: همه طرح هایی که در استان اجرا می شود در کمیسیون های مختلف تصویب شده اند و کارشناسی شده هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیردنا؛ در مسیر یاسوج به سمت اصفهان و یا یاسوج به سمت سی سخت درختان پیر و جوان زیادی رشد کرده اند با توجه به اینکه در این مسیر عملایت راه سازی در حال انجام است بنابراین تعداد زیادی از این درختان نیز در حال قطع شدن هستند که یک تراژدی غم انگیز را برای زاگرس رقم زده است.

اینکه این جاده چرا تنها از یک سمت آن هم از سمتی که تعداد زیادی درخت دارد درحال تعریض است، برای مردم این استان جای سوال دارد سال های زیادی طول می کشد تا یک درخت بتواند رشد کند و به یک درخت تنومند تبدیل شود اما گاهی به دلایل مختلف از جمله تبدیل شدن به زغال یا سهل انگاری و اتش زدن از بین می روند.

گاهی نیز عملیات های مختلف از جمله راهسازی باعث می شود که این درختان قطع شوند هر چند در کشورهای توسعه یافته برای انجام چنین عملیات هایی و جلوگیری از قطع شدن درختان با تکنولوژی های مختلف آن درخت را جا به جا می کنند اما گویا در مسیر یاسوج-اصفهان قضیه فرق می کند.

 

در همین خصوص و به منظور دریافت پاسخ مسئولین با مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت و گویی داشتیم که علیمردانی در رابطه با انتقال درختان مسیر یاسوج-اصفهان و علت تعریض از یک سمت توضیحاتی را ارائه داده است که در زیر می خوانید.

 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اینکه جاده ای از یک طرف یا از دو طرف تعریض شود بحث علمی است جاده استانداردهایی دارد و طراحی جاده نیز تابع شرایط خاصی است سرعت، شیب طولی، شیب عرضی، عرض محور، احتمال ریزش ها و سایر موارد در نظر گرفته می شود بنابراین در این خصوص به صورت نقطه ای نمی توان تصمیم گرفت جاده باید به صورت طول در نظر گرفته شود.

وی گفت: ممکن است در نقطه ای پیچی وجود داشته باشد و  مجبور باشیم دو کیلومتر قبلتر تغییر در طرحی وضع شود این یک کار تخصصی است و نمی شود به این شکل اظهار نظر کرد که از کدام طرف تعریض  انجام شود مطالعات اولیه همه طرح ها انجام می شود مشاور  نیز توسط سیستم های خاصی که دارد کنترل می کند.

 

علیمردانی عنوان کرد: این موضوع در اداره طرح مطالعات بررسی می شود که بعد از آن نیز بر اساس کمیسیون تصویب می شود یعنی چندین نفر از راه و شهرسازی و راه داری و  از اساتید دانشگاه هستند که در کمیسیون حضور دارند و بر اساس پارامترها و قوانین ایمنی راه ها، محور را تصویب می کنند .

 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد  ادامه  داد: از طرفی شرایط اقتصادی نیز در طراحی مسیر تاثیرگذار است، پارامترهایی نظیر ارتفاع، عرض محور، مانع دیواری که نیاز دارد و مسیرهایی که از نقاط سیلاب خیز، مطالعات اب منطقه رودخانه ها دخیل هستند بنابراین نمی توانیم بگوییم چرا اینگونه تعریض انجام می شود.

 

وی افزود: با وجود این مسایل اگر فردی در خصوص تعریض جاده یاسوج اصفهان نکته ای خاص مد نظر دارد و یا پیشنهادی  دارد می تواند آن را ارایه دهد که بپذیریم و بررسی کنیم حتی می توان بررسی مجدد داشته باشیم.

 

علیمردانی در پاسخ به این سوال که ایا امکان کاشت مجدد درختانی که قطع می شوند وجود ندارد، گفت: بستگی به نوع درخت دارد ما  به  صورت آزمایشی در آزاد راه یاسوج-شیراز یک سری از درختانی که جوان بودند را جا به جا کردیم و تعدادی رشد کردند اما برخی درختان ریشه های بسیار قوی و بزرگ دارند امکان جا به جایی آنها وجود ندارد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: هنوز تکنولوژی که در کشور بتواند درختان خیلی کهن سال را جا به جا کنیم وجود ندارد اما درختان جوان را تا جایی که امکان پذیر باشد جا به جا می کنیم خصوصا درختانی که جوان هستند و ریشه آنها رشد خیلی زیادی نکرده است.

 

 انتهای پیام/

قوانین ارسال نظر:

سفیردنا نظرات بی ارتباط با خبر و نظراتی که حاوی توهین یا افترا است را منتشر نمی‌کند.

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

نظرات کاربران

صبح زاگرس