کدخبر: ۱۷۷۷۷۱
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۱
چاپ

سفیردنا گزارش می‌دهد؛

دیدار دادستان‌کل‌کشور با نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه‌وبویراحمد

دادستان کل کشور که به منظور مراسم تکریم و معارفه دادستان مرکز استان به کهگیلویه وبویراحمد سفر کرده است با نماینده ولی‌فقیه در استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیردنا» حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور که به منظور مراسم تکریم و معارفه دادستان مرکز استان به کهگیلویه وبویراحمد سفر کرده است با نماینده ولی‌فقیه در استان دیدار و گفتگو کرد.

امام جمعه شهر یاسوج در این دیدار با تسلیت ایام رحلت نبی مکرم اسلام (ص)، امام رضا (ع) و امام حسن مجتبی (ع) گفت: از زحمات دادستان محترم آقای ملک حسینی تشکر و آروزی موفقیت برای دادستان جدید داریم.

دستگاه قضا یکی از ارکان جامعه اسلامی است

آیت الله حسینی ادامه داد: دستگاه قضا یکی از ارکان جامعه اسلامی است و جامعه را برای اجرای قانون و عدالت در مسیر خودش قرار می‌دهد. به برکت جمهوری اسلامی دستگاه به طور شایسته به دنبال قوانین خداوند متعال است و این موضوع توفیقی برای دستگاه قضا است و همه انبیا برای قوانین بشری آمده است.


وی ادامه داد: استان ما نوپا بوده و حدود ساختن سازها و زیرساخت و موضوعات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مربوط به انقلاب است و هرچند در سال ۱۳۵۶ این استان شکل گرفت اما خدمات مختلفی همچون آموزش، علم، برق، گاز و جاده در دوران انقلاب اسلامی بوده است و استان ما رشد فزاینده ای داشته است و این استان دارای استعداد های فزاینده و هوش فراوان هستند و در هر مکان به خوبی می درخشند و دارای ۲۵ درصد ظرفیت نفت صادراتی و حدود ۶۰۰ و ۳۰ هزار بشکه، ۱۰ درصد رواناب های کشور، چندین سد بزرگ استان احداث شده سد مارون، کوثر و چمشیر که ۶۰۰ میلیون مترمکعب و سد مارون حدود ۱ میلیارد مترمکعب و... اما در استان های دیگر می‌رود، ۱۰ درصد جنگل های کشور را دارد اما سهم استان از این منابع اندک است.

ظرفیت های استان نیازمند تونجه بیشتر است

آیت‌الله حسینی به ظرفیت های استان و بیان آن در محضر رهبر معظم انقلاب و اینکه سهم بیشتری به استان اختصاص دهند ادامه داد: اگر ظرفیت پتروشیمی‌ها، بانک‌ها و... به استان بیایند می‌توانند در بخش های مختلفی نقش آفرینی کنند اکنون بانک های ما دچار مشکل و برای مشاغل خرد مشکلاتی ایجاد کرده است و اگر گردش مالی پتروشیمی ها وارد استان شود استان ما متحول خواهد شد و اگر گردش مالی فروشگاه های زنجیره‌ای وارد استان ما شود می تواند در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بهره‌مند شود.

قوه قضائیه میتواند قفل های بسته را باز کند

وی ادامه داد: استان ما از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت باید بهره مند شود و حوزه قوه قضائیه می تواند قفل های بسته این ظرفیت ها را باز کند و طبق قانون ۱۵ درصد از معادن باید در استان استفاده شود و استان کمتر برخودار ما بهره مند شود، از دادستان محترم می خواهیم پیگیری کنند بخشی از منابع و ظرفیت ها به سوی استان ما گسیل شود، روزانه افراد بیکار و حتی جانباز مراجعه می کنند و از مشکلات بیکاری ناراحتی دارند.

واکنش نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد به احداث سد در دنای شمالی

آیت‌الله حسینی ادامه داد: اصفهان سد زده، شیره این مناطق را کشیده و آب برای کارخانه های که در مناطق کم آب است انتقال می دهد اما ما با این‌همه فقیر کمترین بهره را از منابع داریم ، سدی بین استان کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان به نام خرسان بوده و ظرفیت ۱ میلیارد متر مکعب دارد و ظرفیت آنچنانی برای استان ما ندارد و ما فکر می کنیم برخی اقدامات نیاز به حضور مسئولان قوه قضائیه دارد و ما قبلا اظهار داشتیم اگر استان ما مورد توجه قرار نگیرد گزارش آن را به مقام معظم رهبری اعلام می کنم و این موضوع در  ۱۰ بند رهبر معظم انقلاب ارایه دادیم، فلسفه جمهوری اسلامی خدمت به محرومان بود و اینطور نمی شود سرمایه ها در دیگر‌ استان ها انباشت شود و استانی ما کمتر بهره داشته باشد.

در ادامه این دیدار با تسلیت ایام عزاداری ماه صفر و شهادت شهدای دولت و شهیدان خدمت گفت: قوه قضائیه وظیفه اصلی رسیدگی به شکایات و خصومات است و اغلب به صورت فردی بوده و عمومی نیست، کارهای بیرونی ما موضوع پیشگیری و اصلاح مجرم متناسب با امکانات و استفاده از ظرفیت ارگان‌ها تا قوه مجریه است.

خلأهایی در حقوق عامه و آزادی ها مشروع داریم

دادستان کل کشور گفت: هنوز قانون مدون شفافی در خصوص‌ حقوق عامه نداریم و خلأهایی در حقوق عامه و آزادی ها مشروع داریم، چند سالی دادستان های ما اشتغال هایی در خصوص حقوق عامه دارند و باید ظهور و بروز این موضوع در قانون مشخص شود.

وی ادامه داد: در بعد رسیدگی به شکایات و خصومات چرا موفقیت‌های چندانی نداریم دلایل مختلف همچون فرهنگ عمومی از حیث آشنایی به حقوق افراد به شدت پایین هستند و تا امروز در کل کشور سطح سواد رشد خوبی داشته است، اما در بعد حقوق عمومی و شهروندی ضعیف هستیم و فرهنگ مراجعه به وکیل کمتر مشاهده می شود و افراد پول دار مراجعه و افراد دیگر یا مراجعه‌ای ندارند و  باید با تدابیری که قوه قضائیه اندیشیده وکیل بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موحدی آزاد گفت: یکی از دلایل اطاله رسیدگی و صدور آرا کثرت پرونده ها و افراد است؛ پرونده های سنگینی ما داشتیم‌ و چند قاضی بودیم و وقتی پرونده سنگین شد حداکثر ۵ قاضی حضور پیدا می‌کنند، در برخی مواقع ناگزیر هستیم از قضات جوان و کم تجربه استفاده کنیم زیرا فرصت و زمان در مواردی کم است.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم مجلس اجازه داده قوه قضائیه ۱ هزار و ۱۵۰ قاضی در سال جذب کند.

در ادامه این دیدار رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت: خیر مقدم و خوش آمد داریم خدمت دادستان کل کشور و از حضور امام جمعه شهر یاسوج تقدیر و تشکر می‌کنیم.

محجوب افراسیاب افزود: توجه به دغدغه‌های مردم، مداری و توجه به مناطق مختلف استان از خصوصیت‌های امام جمعه محترم بوده و هر کمکی بخواهیم مادی و معنوی به ما دارند و سعی داریم در راستای قانونی فرامین امام جمعه محترم را اجرایی کنیم.

انتهای خبر/