کدخبر: ۱۷۶۰۷۳
۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۲
چاپ

وقتی باغداران سی سختی خود به داد یکدیگر رسیدند؛

روشن شدن کورسوی امید کشاورزان سیسختی با راه اندازی کارگاه خرید سیب ضایعاتی+تصاویر

باوجود اینکه هیچ گونه کارخانه صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد، کارگاه شخصی خریداری سیب ضایعاتی در سی سخت به عنوان تنها کارگاه موجود در استان کورسوی امیدی برای کشاورزان روشن کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیر دنا؛ شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا در جنوب غربی ایران و در استان کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد که از جمله شهرهای عمده تولید کننده سیب در کشور است و سالیانه با تولید هزاران تن انواع میوه سردسیری سهم بسزایی در چرخه اقتصادی استان همچنین کشور ایران اسلامی دارد.

 

 

باغداران سی سخت که از نبود صنایع تبدیلی در استان متحمل ضررهای فراوان می شوند، به گونه ای که مجبور اند بخش زیادی از محصولات خود را که هر سال به دلیل وزش باد و یا آفت زدگی به زیر درختان می افتد به طور کل از دست دهند و آن همه زحمت فراوان خود را در به ثمر نشستن محصولات بی ثمر ببینند.

 

 

 

 باوجود اینکه سالیانه بخشی از سیب تولیدی کشاورزان سی سخت به ضایعات تبدیل می شود و هیچ گونه کارخانه صنایع تبدیلی بدین منظور در استان وجود ندارد، کارگاه شخصی خریداری سیب ضایعاتی در سی سخت به عنوان تنها کارگاه موجود در استان کورسوی امیدی برای کشاورزان روشن کرده است.

 

 

این کارگاه که توسط یکی از باغداران و تولیدکنندگان سیب ایجاد شده است به کشاورزان کمک کرده است که آن بخشی از سیب خود را که به اصطلاح به آن ضایعاتی گفته می شود را دور نریزند و بیش از این محتمل ضرر نشوند.

 

 

 

کارگاه ضایعانی سیب در سی سخت که اقدام به خرید سیب های زیر درختی و ضایعاتی کرده است بار سنگینی را از دوش باغداران زحمتکش سی سخت و روستاهای اطراف برداشته به گونه ای که آوازه آن تا دیگر شهرها و مرکز استان رسیده است و کشاورزانی از مناطقی غیر از شهرستان دنا نیز برای فروش سیب ضایعاتی در این کارگاه اقدام می کنند.

 

 

 

گفتنی است این کارگاه توسط بخش خصوصی یعنی همان کشاورز که از جنس خود مردم و تولیدکنندگان است ایجاد شده است که علاوه بر خرید سیب ضایعاتی از کشاورزان، انواع سبد میوه نیز به باغداران عرضه می کند که از این رو نیز باری از دوش کشاورزان برداشته است.

 

 

 

عباس کرمی مسوول این کارگاه ضایعاتی به سفیردنا گفت: به منظور گرفتن دست کشاورزان و مانع شدن از بروز خسارت های زیاد به آنان این کارگاه را ایجاد کرده ام که کشاورزان می توانند با جمع آوری آن بخشی از سیب خود که قابلیت تبدیل به آبمیوه و کنستانتره را دارد، بخشی از ضرر خودر را که به دلیل ریزش سیب متحمل شده اند را جبران کنند.

 

 

 

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان سیب به محض تحویل ضایعات خود هزینه آن را دریافت می کنند گفت: برای چندمین سال متوالی است که این کارگاه در فصل برداشت سیب راه اندازی می شود و خود کشاورزان بسیار از این موضوع راضی هستند.

 

 

 

کرمی با عدم وجود کارخانه صنایع تبدیلی در استان اشاره کرد و افزود: این ضایعات به کارخانه صنایع تبدیلی در استان های مجاور فرستاده و به آبمیوه، سرکه، کمپوت، دلستر و محصولات مشابه تبدیل می شد.

 

 

تصاویر تکمیلی در زیر آمده است: